چگونگی نگهداری از مبل چوبی (نکات و ترفندها)

جستجو
نگهداری از مبل چوبی
آنچه در این مقاله میخوانید

نگهداری از مبل چوبی به طرز اصولی در وهله اول باعث حفظ زیبایی و کیفیت مبلمان می‌شود‌. سپس از پرداخت هزینه‌های اضافی جهت تعمیر مبلمان جلوگیری خواهد کرد‌. از آنجایی که زیبایی مبلمان و جذابیت دکوراسیون داخلی بازتابی از روحیه و سلیقه هر شخصی است.

پس تنها برای نگهداری از مبل چوبی لازم نیست که هر روز مبل‌های خود را گردگیری کنید بلکه باید نکات و ترفندهای مهمی را یاد بگیرید‌. زیرا رعایت هر کدام از نکات و اصول نگهداری از مبل چوبی تأثیر زیادی در ماندگاری و زیبایی مبل خانه و محل کار شما دارد. در ادامه شما را با برخی از این ترفندها آشنا می‌کنیم.

بهترین راهکار برای نگهداری از مبل چوبی

بهترین راهکار برای نگهداری از مبل چوبی

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری از مبل چوبی پاک کردن چوب آن‌ها با استفاده از یک پارچه مرطوب است. زمانی که گرد و خاک روی چوب‌ها را پاک کردید باید سطح چوب را با کمک یک دستمال خشک حسابی پاک کنید.

سعی کنید برای این کار از پارچه های نرم مثل پنبه و یا گاز استریل استفاده کنید چون الیاف های مصنوعی ممکن است سطح مبلمان را خراش بیاندازند. یادتان باشد در زمانی که مبل چوبی را جارو برقی کشیدن می‌کشید به قسمت چوبی مبل ضربه‌ای وارد نکنید چون این کار باعث ریختن رنگ چوب و یا ترک خوردگی آن می‌شود‌.

جلوگیری از ترک خوردگی مبلمان چوبی

یکی دیگر از راهکارهای مهم برای نگهداری از مبل چوبی حفظ دما و رطوبت فضای خانه و فضای داخلی محل کار است. زیرا گرما و رطوبت سبب می‌شود تا چوب مبل انبساط پیدا کند و سپس در اثر سرد شدن مجدد چوب منقبض شود‌. در چنین حالتی بدون شک چوب مبل به مرور ترک می‌خورد و دچار شکستگی خواهد شد‌. نکته دیگر اینکه هیچ گاه مبلمانتان را برای جا به جایی روی زمین نکشید. چون فشاری که بر اثر کشیدن به پایه های چوبی مبل وارد می‌شود باعث شکستن و ضربه دیدن مبل خواهد شد.

باد کردن مبلمان چوبی

اگر روکش و یا رنگ قسمتی از چوب مبلمان شما کنده شده است هیچ گاه در زمان پاک کردن مبل این قسمت را با پارچه خیس و یا مواد شوینده پاک نکنید‌. چون آب به راحتی در بافت چوبی مبلمان نفوذ می‌کند و باعث باد کرون قسمت‌هایی از چوب مبلمان می‌شود. از طرفی در هنگام چیدمان مبل چوبی سعی کنید چنین مبل‌هایی را در نزدیکی سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه قرار ندهید. چون مطمئناً هوای این مکان‌ها تا حدودی مرطوب است.

مراقبت از رنگ مبلمان چوبی

مراقبت از رنگ مبلمان چوبی

همیشه مراقب باشید که روی چوب مبلمان شما اشیای خیس، لوازم آرایش و از همه مهم‌تر پاک‌کننده‌های شیمیایی نریزد. چون این مواد به شفافیت و کیفیت رنگ چوب آسیب می‌زند و حتی ممکن است لکه‌های ثابتی را روی مبلمان شما ایجاد کنند‌.

اگر بر اثر بی‌توجهی مبلمان شما لک شد بهتر است برای از بین رفتن لک و کثیفی از شامپو فرش های نانو و یا واکس های مخصوص استفاده کنید. یادتان باشد از گذاشتن وسایل داغ روی مبل چوبی هم خودداری کنید. چون برخی از رنگ‌ها در برابر حرارت بالا تغییر کیفیت می‌دهند و خراب می‌شوند‌.

یک ترفند مهم برای نگهداری از مبل چوبی

اگر می‌خواهید سالیان سال مبل کلاسیک، استیل و یا راحتی شما شکل ظاهری خود را به خوبی حفظ کند بهتر است هم زمان با خرید مبلمانتان مثلا هنگام خرید مبل کلاسیک حتماً کاور شیشه ای مخصوص مبلمان را هم خریداری کنید. بدون شک این کاورها از خیس شدن، نفوذ گرد و خاک، داغ شدن، تابش مستقیم نور خورشید و برخی عوامل مخرب دیگر جلوگیری می‌کنند.

همچنین در زمان استفاده اجازه نمی‌دهند که رنگ لباس و چرک دست باعث لک شدن پارچه و چوب مبل شود. ولی یادتان باشد در زمان استفاده از کاور باید مراقب باشید که این پوشش دهنده ها باعث گرمای بیش از حد رنگ چوب مبلمان و آسیب دیدن آن‌ها نشوند‌.

روی مبل دراز نکشید

روی مبل دراز نکشید

در طرز استفاده صحیح از مبلمان چوبی و بهترین شیوه برای نگهداری از مبل چوبی حتماً به این نکته توجه داشته باشید که نباید روی مبل‌ها دراز بکشید. همچنین تا حد ممکن به مبل‌ها تکیه ندهید. چون به مرور زمان مبل‌هایتان از حالت طبیعی خارج شده و شکل زیبای خود را از دست می‌دهند.

چگونگی مراقبت از مبلمان و وسایل چوبی

ترک‌های ریز را روی مبلمان چوبی جدی بگیرید و سعی کنید در اولین فرصت این ترک‌ها را برطرف کنید؛ چون در صورت ترمیم نکردن این ترک‌های ریز آن‌ها باعث ایجاد شکستگی در مبل می‌شوند.

هیچ‌گاه لباس‌های خیس و یا رومیزی‌های خیس را برای خشک شدن حتی به مدت چند ثانیه هم روی مبل چوبی نیندازید.

اگر برای تزئین مبلمان خود از رومیزی‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید و برای پاک کردن سطح روی میز و مبل خود دستمال مرطوب کشیده‌اید باید صبر کنید تا به خوبی آب روی سطح میز خشک شود؛ زیرا بر اثر مرطوب بودن سطح میز اگر رومیزی را در جای خود قرار دهید بدون شک نم و رطوبت زیر رومیزی محبوس می‌شود، بنابراین علاوه بر ایجاد لک باعث دَم کردن و پوسته شدن رنگ و چوب رومیزی خواهد شد.

از بین بردن موریانه در مبل

اگر در قسمتی از اطراف مبلمان چوبی خرده چوب و یا گرده‌هایی از جنس چوب مشاهده کردید اولین شک شما به حمله موریانه باشد. در چنین مواقعی باید در اولین فرصت از سم موریانه استفاده کنید. یادتان باشد مواظبت از وسایل و مبل‌های چوبی در برابر حمله موریانه یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از مبل چوبی است. دقت کنید وجود کرم چوب مبل به خصوص در مبل‌های که از چوب گردو هستند بسیار رایج است. نوع حشره چوب خوار بیشتر در شهرهای مرطوب ایران مثل شمال کشور وجود دارد. پس برای نگهداری از مبل چوبی باید مرتب شیارهای مبلمان را چک کنید. سپس در صورت لازم از محلول‌های ویژه جهت از بین بردن موریانه و البته حشرات چوب خوار استفاده نمایید. یادتان باشد محلول‌های کرم چوب خوار فقط حشرات بالغ را از بین می‌برد و تخم‌های موریانه و دیگر حشرات از بین نمی‌روند. پس مرتب در فاصله‌های منظم از این محلول استفاده کنید تا مبلمان چوبی شما از حمله کرم‌ها و موریانه‌ها در امان باشند.

چوب متناسب با محیط انتخاب کنید

چوب متناسب با محیط انتخاب کنید

محیط زندگی شما تأثیر زیادی روی نگهداری از مبل چوبی دارد؛ چون که بعضی از چوب‌های مبلمان مانند ماهگونی، چوب روس، چوب گردو، چوب بلوط سفید و… مقاومت خوبی در برابر نم و رطوبت دارند؛ اما برخی از چوب‌های دیگر مثل چوب درخت سَرو در هر شرایطی نم و رطوبت هوا را به خود جذب می‌کند و باعث ترک خوردگی و شکستگی خواهد شد. پس تنها مراقبت و نگهداری از مبل چوبی مهم نیست، بلکه کیفیت بالای چوب و نوع چوب به کار رفته در مبلمان هم تأثیر مستقیمی رو ماندگاری و طول عمر مبل دارد. از این رو در خریدتان حتماً توجه کنید که بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه زندگی خود مبل‌هایتان را انتخاب کنید. چنانچه تمایل دارید کارشناسان فروش مجموعه بزرگ مبل آوان شما را در خرید بهترین مبل راهنمایی می‌کنند.

خطرات موجود برای مبل چوبی چیست؟

خطرات موجود برای مبل چوبی چیست؟

متأسفانه تعدادی از تولیدکنندگان مبلمان چوبی برای پایین آوردن قیمت مبل‌های چوبی و منبت شده نسبت به رقبای خود  و البته بالا بردن فروش تولیدات مبلمان خود از چوب‌های نامرغوب و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند؛ اما این کار با گذشت زمان کم باعث ترک خوردگی و بد رنگ شدن چوب مبلمان می‌شود از طرفی با کوچک‌ترین ضربه قسمت‌هایی از مبل شکسته خواهد شد‌. معمولاً این گونه مشکلات بیشتر برای قسمت‌هایی از مبل که تزئینات و منبت‌های ریز و درشتی دارند اتفاق می‌افتد؛ چون که تزئینات و برشکاری های سطح چوب برای حکاکی و منبت کاری باید با چوب‌های انعطاف‌پذیر و باکیفیت باشد.

بدترین جا برای چیدمان مبلمان جلوی نور خورشید است!

بدترین جا برای چیدمان مبلمان جلوی نور خورشید است!

دفت کنید برخورد نور مستقیم آفتاب به چوب مبلمان مختلف می‌تواند باعث رنگ پریدگی و حتی سوختگی بخش‌هایی از مبل شود. برای جلوگیری از این گونه خطرات باید بخشی از خانه و یا محل کارتان را برای چیدمان مبلمان انتخاب کنید که در تماس با نور مستقیم آفتاب نباشد. البته برای نگهداری از مبل چوبی تا حد ممکن برای پوشیدن پنجره‌ها از پرده‌های ضخیم استفاده کنید. یادتان باشد مبل‌های چوبی در حقیقت علاوه بر زیبایی و لوکس بودن نیز کیفیت درجه یکی دارند، بنابراین بیشتر از هر نوع مبلمان دیگری عمر می‌کنند. تنها کافیست با رعایت نکاتی که گفته شد سالیان زیادی از مبلمان چوبی خود مراقبت کنید.

سخن پایانی

مبل‌ها یکی از اصلی ترین اکسسوری ها در فضای داخلی خانه و محل کار هستند. چنانچه شما در نگهداری از مبل چوبی و راحتی مراقبت های لازم را انجام دهید. مطمئناً این سرمایه خود را سال‌ها ماندگار باقی خواهید گذاشت. البته انتخاب چوب خوب و بادوام هم در هنگام خرید مبلمان به ویژه خرید مبل راحتی تأثیر زیادی در نگهداری و کیفیت مبل‌ها دارد.

از این رو ضمن رعایت این نکات و ترفندها به شما پیشنهاد می‌دهیم در صورتی که قصد خرید بهترین مبلمان را از مراکز معتبر دارید؛ مبل مورد نظرتان را در بالاترین کیفیت و تنوع رنگ و طرح بی‌نظیر از فروشگاه بزرگ مبلمان آوان تهیه کنید‌. زیرا فروشگاه مبل آوان یکی از معتبرترین عرضه کنندگان انواع مبل، میز کنسول، سرویس خواب، میز غذاخوری و… در کشور است.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *