تشخیص چوب راش در مبلمان ، مزایا و معایب چوب راش

جستجو
تشخیص چوب راش در مبلمان
آنچه در این مقاله میخوانید

تشخیص چوب راش در مبلمان مطمئناً برای تمامی افراد کار ساده‌ای نیست؛ اما برای اینکه شما بهتر بتوانید چوب راش را در مبلمان تشخیص دهید خوب است بدانید چوب راش نسبت به چوب گردو سطح صاف‌تر و بدون گره‌ای دارد. همچنین به راحتی منبت و تراشکاری می‌شود از طرفی در برابر ضربه و سایش مقاوم و محکم است. در تشخیص چوب راش در مبلمان خوب است بدانید بافت چوب راش متراکم است و درون آن حفره‌های داخلی وجود دارد، بنابراین این نمونه چوب روسی طول عمر بالایی خواهد داشت.

تشخیص چوب راش در مبلمان به چه صورت است؟

چوب راش در مبلمان

چوب راش یا همان Beed Wood یکی از بهترین چوب برای مبل است که به چوب روسی معروف است. چوب درخت راش در نمونه‌های مختلفی از جمله چوب راش آمریکایی، چوب راش روسی، چوب راش آسیایی و همچنین چوب راش ژاپنی و… در صنعت مبلمان ایران استفاده می‌شود‌.

معمولاً چوب راش و موریانه دوستی خوبی با هم ندارند، بنابراین در برابر شکستگی و ترک خوردگی بسیار مقاوم است. البته برای تشخیص چوب راش در مبلمان می‌توانیم شما را با مزایا و معایب چوب راش بیشتر آشنا کنیم.

تشخیص چوب راش در مبل

اگر می‌خواهید بدانید که چوب راش سبک یا سنگین است باید گفت چوب راش نسبتاً چوب سبک و نرمی است که تراشکاری و منبت کاری چوب راش به راحتی انجام می‌شود. نکته دیگر اینکه چوب راش حساسیت‌زا نیست، پس در اثر استفاده طولانی مدت از چوب راش هیچ گاه دچار حساسیت پوستی یا تنفسی نمی‌شوید.

رنگ چوب راش

این نمونه چوب مبل به رنگ سفید، رنگ کرم مایل به زرد و البته رنگ کرم مایل به قهوه‌ای در قسمت‌های مختلف مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس برای تشخیص چوب راش در مبلمان می‌توانید از عکس چوب راش کمک بگیرید؛ چون رگه‌هایی به صورت قرمز و زرد روشن درون بافت چوب دیده می‌شود.

چگونه چوب راش اصل را شناسایی کنیم؟

برای تشخیص چوب راش در مبلمان مختلف از جمله هنگام خرید مبل کلاسیک بهتر است نگاهی به برش چوب داشته باشید. معمولاً چوب‌های راش برای ساخت مبلمان به ۳ شکل مماسی، شعاعی و همچنین مقطعی برش داده می‌شوند. البته ممکن است در برخی از مبل‌ها چوب راش در ترکیبی از این ۳ روش برش خورده باشد.

  • برای تشخیص چوب راش، ابتدا باید جهت برش خوردن چوب را مشخص کنیم. معمولاً چوب به سه روش مماسی، شعاعی و مقطعی برش داده می‌شود. البته گاهی ممکن است چوب به ترکیبی از این روش‌ها بریده شود.
  • برای شناسایی چوب، می‌توان از پره‌ها یا شعاع‌های چوبی استفاده کرد. اگر چوب بریده‌شده را مشاهده کرده باشید، بر روی سطح چوب خطوط دایره‌ای شکل وجود دارد که رنگ آن‌ها از بافت چوب تیره‌تر است. این خطوط از سمت پوست تا مرکز چوب امتداد دارند و هرچه به مرکز چوب نزدیک‌تر می‌شوند، شعاع آن‌ها کاهش می‌یابد. پره‌های چوب وظیفه انتقال مواد غذایی را دارند. شعاع هر چوب مانند اثر انگشت منحصربه‌فرد است و با چوب‌های دیگر تفاوت دارد.
  • پره‌ها و شعاع‌های چوبی به صورت عمودی بر حلقه‌های رشد درخت قرار دارند. وجود این پره‌ها یکی از راه‌های تشخیص چوب است. اگر چوب به‌صورت مماسی برش داده شده باشد، شعاع‌های چوبی به صورت دوکی دیده می‌شوند. تعداد این شعاع‌ها در چوب زیاد است اما الگوی خاصی برای تعداد آن‌ها وجود ندارد.
  • برای شناسایی بهتر چوب و تمایز آن از سایر چوب‌ها می‌توانید به رنگ چوب راش توجه کنید. چوب راش دارای درون‌چوبی با رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز و زرد روشن است که به راحتی قابل تشخیص است.

معایب چوب راش

از مهم‌ترین معایب چوب راش هنگام تشخیص چوب راش در مبلمان می‌توان به حالت انبساط و انقباض چوب اشاره کرد. در حقیقت چوب راش تا حدودی تحت تأثیر رطوبت محیط قرار می‌گیرد و منبسط می‌شود‌. سپس مجدداً در اثر قرار گرفتن در فضای خشک منقبض می‌شود و دچار ترک خوردگی خواهد شد. عیب دیگر چوب راش اینکه به مرور زمان بر اثر قرار گرفتن در محیط های سرد و گرم تغییر رنگ هم می‌دهد‌. بنابراین در تشخیص مبل خوب از بد حواستان به نوع و کیفیت چوب راش به ویژه هنگام خرید مبل راحتی باشد.

تشخیص چوب راش از گردو

چوب راش نسبت به چوب گردو ارزان‌تر است؛ ولی از لحاظ مقاومت و استحکام در برابر سایش و ترک خوردگی مقاومت خوبی دارد‌. همچنین از انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالایی برخوردار است. شاید تشخیص چوب راش در مبلمان نسبت به چوب گردو کار چندان ساده‌ای نباشد؛ اما چوب راش بافت یکنواخت‌تر و صاف‌تری دارد. همچنین رنگ‌پذیری و پرداخت آن از چوب گردو راحت‌تر است.

چوب راش بهتره یا گردو؟

انتخاب بهترین چوب هنگام خرید مبلمان مختلف مثلا هنگام خرید مبل ال چندان کار ساده‌ای نیست؛ چون چوب‌های طبیعی هر کدام مشخصات و کاربردهای خاصی دارند. اصولاً هر نوع چوب طبیعی از جمله چوب گردو و چوب راش برای ساخت مبلمان مناسب هستند؛ زیرا هر دو نمونه چوب مقاومت خوبی دارند و در شرایط مختلف استحکام و کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

قیمت مبل با چوب راش

قیمت مبل با چوب راش

اگر به دنبال قیمت مبل با چوب راش هستید بهتر است بدانید قیمت مبلمانی که با چوب راش ساخته می‌شوند به طور مستقیم به قیمت چوب راش بستگی دارند. اگر چه این چوب روسی جزو باکیفیت ترین چوب‌های دنیا به شمار می‌آید؛ ولی در شمال ایران درخت راش روسی کاشته می‌شود و در بیشتر مواقع چوب‌های راش، تولید داخل کشور است.

بنابراین قیمت چوب راش در مقایسه با سایر چوب‌های مقاوم مثل چوب گردو مناسب‌تر است. به همین دلیل قیمت مبل تمام چوب راش از قیمت مبل با چوب گردو پایین‌تر خواهد بود‌ این مو ضوع را هنگام خرید مبل چستر در نظر داشته باشید.

بهترین چوب راش در مبلمان

در حقیقت برای تشخیص چوب راش در مبلمان روش قطعی وجود ندارد. بنابراین به غیر از کارشناسان چوب و مبل هر فرد عادی نمی‌تواند کیفیت و اصل بودن چوب راش را تشخیص دهد‌. از این رو برای خرید انواع مبلمان با بهترین چوب راش به شما توصیه می‌کنیم با مجموعه بزرگ مبل آوان در ارتباط باشید. مطمئن باشید مبل آوان تنوع زیادی از مبلمان چوب راش را با تضمین کیفیت بالای چوب راش و به صورت کارشناسی شده در هر نقطه از کشور به شما تقدیم می‌کند.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *